کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان درمانی در دندانپزشکی است که برای ترمیم شکستگی، پوسیدگی و ترک، تغییر اندازه، شکل و رنگ دندان ها استفاده می شود. کامپوزیت دندانی یک ماده خمیر مانند ساخته شده از رزین همرنگ دندان است که بر روی دندان قالب گیری می شود و با استفاده از تابش خاص سخت می شود. در این مقاله از سایت دندانپزشکی درسا در مورد کامپوزیت دندان بیشتر خواهیم گفت.

 

   البته همه علاقه مند هستند که لبخندی زیبا بر لب داشته باشند. برای این منظور داشتن دندان های سالم و صحیح ضروری است. هنگامی که برای پر کردن حفره به دندانپزشک مراجعه می کنید، متوجه استفاده از مواد خمیر مانند خواهید شد. این خمیرها که همرنگ دندان های شما هستند، به شکلی که دندانپزشک به آنها داده است، سطح دندان را می پوشانند. در پایان کار این لایه رب باید تثبیت شود. دندانپزشک این کار را با استفاده از نور آبی انجام می دهد.

 

کامپوزیت چیست و چه کاربردی دارد؟

فرآیند پر کردن حفره دندان به راحتی توسط دندانپزشک در مدت زمان معادل 1 ساعت انجام می شود. پوسیدگی دندان در اثر پوسیدگی دندان ایجاد می شود. افراد از مواد خاصی برای ترمیم دندان های آسیب دیده استفاده می کنند. همچنین بهترین راه برای اصلاح لبخند استفاده از روکش دندان یا کامپوزیت ونیر است. ماده مورد استفاده در این روش ترکیبی از شیشه، کوارتز و رزین است. بسته بندی ماده مذکور در سرنگ های مخصوص قابل مشاهده است. ماده خمیری حفره های دندان را پر می کند و با قرار گرفتن در معرض نور از حالت خمیری به حالت جامد تبدیل می شود. افرادی که می خواهند طرح لبخند خود را بهبود بخشند از روکش برای اهداف زیبایی استفاده می کنند.

دلیل تفاوت قیمت کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان یکی از پرطرفدارترین خدماتی است که در کلینیک های مختلف تفاوت قیمتی برای آن مشاهده می شود. البته هر خدمات دندانپزشکی یک نرخ مشخص دارد و آن نرخ می تواند بر اساس کیفیت مواد، کیفیت کار دندانپزشک، برند استفاده شده و ... باشد. در حال رشد است. اگر می خواهید این خدمات را از یک مرکز دندانپزشکی معتبر و با تجربه که از تجهیزات لوکس استفاده می کند دریافت کنید، طبیعتا پرداخت شما بیشتر خواهد بود.

 

از دکمه های بالا و پایین برای افزایش یا کاهش صدا استفاده کنید.

بهترین کامپوزیت دندان برای کدام کشور است؟

برای انتخاب برند کامپوزیت دندان نمی توان تنها به کشور سازنده اتکا کرد و باید با پزشک متخصص مشورت کرد، اما معمولا بهترین کامپوزیت ها برای ژاپن، سوئیس و آمریکا هستند.

ماندگاری کامپوزیت دندان چقدر است؟

به طور کلی، طول عمر کامپوزیت های دندانی به عوامل مختلفی بستگی دارد و با مراقبت های فردی این عمر می تواند متفاوت باشد، اما کامپوزیت های دندانی معمولا بین 5 تا 10 سال عمر می کنند.

 

آیا کامپوزیت دائمی است؟

عمر مفید کامپوزیت های دندانی بین 5 تا 10 سال است که بسته به نوع مراقبت می تواند کاهش یا افزایش یابد، اما کامپوزیت ها به عنوان روشی دائمی شناخته نشده اند.

 

دوام کامپوزیت دندان چند جلسه است؟

کامپوزیت دندان به طور کلی در یک جلسه انجام می شود، اما اگر فردی برای مشکلات دهان و دندان نیاز به درمان های دیگری دارد، ابتدا باید انجام شود.

 

ماندگاری کامپوزیت دندان چقدر است؟

مدت زمان کامپوزیت دندان بستگی به وضعیت دهان و دندان ها، تعداد یونیت های کامپوزیت و تجربه پزشک شما دارد، اما یک جلسه کامپوزیت معمولا بین 40 دقیقه تا 1 ساعت طول می کشد.

 

آیا کامپوزیت دندان ترمیم می کند؟

کامپوزیت های دندانی ممکن است دچار ترک، پر شدن لب و شکستگی شوند و ترمیم آن امکان پذیر است. توجه داشته باشید که ابتدا پزشک متخصص باید امکان ترمیم را بررسی کند.

 

آیا کامپوزیت دندان درد دارد؟

اگر نیازی به سوهان کشیدن دندان ندارید و کامپوزیت دندان شما توسط پزشک مجرب ساخته شده باشد، کامپوزیت دندان دردناک نخواهد بود.

 

آیا کامپوزیت دندان قابل حذف است؟

اگر کامپوزیت روی دندان شما بدون برش یا با برش کم ساخته شده باشد، برداشتن کامپوزیت به آسانی قرار دادن آن خواهد بود.

 

آیا کامپوزیت باعث ایجاد حفره می شود؟

اگر کامپوزیت دندانی به درستی روی دندان قرار گیرد و فرد مراقبت های لازم را انجام دهد، پوسیدگی ایجاد نمی شود.

 

آیا کامپوزیت به دندان آسیب می رساند؟

کامپوزیت دندان روی دندان قرار می گیرد و شکل می گیرد و در صورت عدم ایجاد منافذ، کامپوزیت دندان تاثیری روی حفره شما نخواهد داشت.

 

چند ساعت بعد از کامپوزیت نباید چیزی خورد؟

به طور کلی توصیه می شود حداقل یک ساعت بعد از کامپوزیت دندان از خوردن و آشامیدن خودداری شود.

 

آیا کامپوزیت دندان عوارضی دارد؟

کامپوزیت دندان مانند هر درمانی مزایا، معایب و عوارض خود را دارد، اما اگر توسط پزشک مجرب از کامپوزیت مرغوب ساخته شود و مراقبت های لازم را انجام دهید، این عوارض ایجاد نمی شود.

 

آیا کامپوزیت تغییر رنگ می دهد؟

کامپوزیت های دندانی نسبت به لمینت ها در برابر تغییر رنگ مقاومت کمتری دارند، اما می توانید با مصرف کمتر غذاهای رنگدانه دار و استفاده از کامپوزیت های مرغوب از این عارضه جلوگیری کنید.

نویسنده: دکتر مهدی فرخی استاد